Tapahtumarikas syyskuu

Syyskuu on lopuillaan. Kuukausi on ollut tapahtumantäyteinen. Seuraavaksi hieman jotain yhteenvetoa syyskuusta:

Elo-syyskuun vaihteen reissu

Teimme puolison kanssa elo-syyskuun vaihteessa vajaan viikon reissun junalla Suomessa. Kävimme Kuopiossa, Kajaanissa, Rovaniemellä ja Oulussa.

Kuopiossa 28. – 30.8.

Samana päivänä, jolloin saavuimme Kuopioon, kohteinamme olivat Kuopion tori, Kissakahvila Tiramisu, Kuopion Korttelimuseo, VB valokuvakeskus ja kävelyä Väinölänniemessä Kallaveden rannalla. Ensin toki veimme majoituspaikkaamme ja sieltä suuntasimme etsimään jotain syötävää, joka löytyi Kuopion Torilta: oma valinta oli Atomi (!) ja puolisollani lihapiirakka. Syömisten jälkeen kävelimme Kallaveden rantaa pitkin Väinölänniemessä ja sieltä menimmekin Kissakahvila Tiramisuun. Tiramisua pyörittää sama omistaja, kuin Tampereen Purnauskista ja Helsingin Helkattia. Ja sattumalta samainen omistaja sattui olemaan paikalla, joka tunnistikin meidät (olemme joskus törmänneet myös Tampereella ja Helsingissä). Kahvilassa oli paikalla myös kolme pientä kissanpentua! Aivan ihania! Tykästyin myös karvattomaan Kalju – Pekka kissaan! Toivottavasti kahvila saa jatkoa, nythän tuo oli ollut kesäkahvilana. No. Kisujen jälkeen Kahdessa museossa: Kuopion korttelimuseo ja VB valokuvakeskuksessa.

Seuraavana päivänä agendalla oli oikeastaan käynti Puijon Torni ja mahdollisesti museossa käynti ja muuten vähän mitä jaksaa. Puijon Tornilla kävimmekin. Ja koska keli oli aurinkoinen, kävelimme kumpaakin suuntaan. Mennessä ajotietä pitkin, takasin tullessa metsäreittiä. Liput torniin ostimme jo majapaikasta. Ja pitihän sitä ulkotasanteellakin käydä ihailemassa maisemia – pitkälle tosiaan näkyi. Saavuttuamme takaisin keskustaan, kävimme parilla kirpparilla, söimme jäätelöä torin laidalla ja kävimme Kuopion Taidemuseossa. Ennen majapaikkaan menoa jäimme kurkkimaan kisukahvilan ikkunaan kisuja ja pian omistaja tulikin availemaan ovea ja huikkasi meidät käymään ihan sisällä asti. Siinä hetki silittelimme Kalju – Pekkaa ja höpöttelimme. Sitten majapaikkaan lepäilemään ja lähdimme vielä ”minne nenä vie” kävelylle. Kävelyltä löysin ihan mahtavan sieni-aiheisen nyörirepun! Ps. Aamupalalla oli kalakukkoa – pakkohan sitä oli syödä!

30. – 31.8. Kajaani

Aamupalalla oli vielä kerran otettava kalakukkoa! Kirjauduttuamme ulos majapaikasta, kävimme ihmettelemässä Kuopion kirjastoa ja haahuilimme vielä hetken ennen menoamma rautatieasemalle. Saavuimme iltapäivällä Kajaaniin. Ensireaktiot kaupungista oli, että olisin saapunut Haminan ja Kouvolan yhdistelmään. Päivän kohteinamme olivat: R – Collectionin tehtaanmyymälä, Kajaanin kirkko (ulkoa), rantaa, Elias Lönnrot patsas, Pietari Bragen patsas, Kekkosen ”Suuri aika” patsas, Raatihuoneentori ja Kajaanin linnan rauniot. Parasta oli ehkäpä juuri nuo linnan rauniot. Jos en muuta osaa sanoa, voin ainakin sanoa käyneeni Kajaanissa…

31.8. – 2.9. Rovaniemi

Seuraavaksi kahdeksi yöksi suuntasimme Rovaniemelle. Päivä menikin lähinnä matkustamiseen, jonka aikana sain luettua matkalle otetun kirjan loppuun (Pelle Miljoona: Missä rastamies nukkuu). Reput kävimme taas viemässä heti majoituspaikkaan. Samana päivänä lähinnä kiertelimme lähiseutua. Kävimme katsomassa lähellä olleen Jätkänkynttilä sillan ja Lordin aukion. Aukiolla näimmekin kourallisen Soldiers On Odineita – voi reppania… Illalla kävimme syömässä Huima – ravintolassa, joka oli kaikin puolin positiivinen kokemus.

Seuraavana päivänä (1.9.) kiersimme kolmet museot: Arktikum, Tiedekeskus Pilke ja Korundi taidemuseo. Mielenkiintosimmat näistä olivat Arktikum ja Korundi. Pilke oli… No. Se oli. Museoitumisten jälkeen kävelimme yhden ostoskeskuksen läpi, josta hankin Partioaitasta n. 60 euron alennuksessa olleet ulkoilukengät. Ruokailut olivat koko päivän oikeastaan aamupalaa ja eväitä. Kävimme alkuillasta katsastamassa vielä Jyrhämän laavun.

2. – 3.9. Oulu (ja kotiin)

Matkustimme vielä Ouluun. Välimatka Rovaniemeltä Ouluun sujui nopeasti ja vaunut olivat sarjaa ”ai vieläkö näitä on olemassa”. Ei liene yllättävää, että veimme jälleen kerran reppumme samantien majoituspaikkaamme… Tämän jälkeen kävimme pikaisesti syömässä Burger Kingissä ja siitä lähdimme kiertämään Rotuaarille. Ja tokihan piti käydä moikkaamassa Toripoliisia. Siitä menimme käymään katsastamassa Oulun kirjastoa ja haimme kaupasta jäätelöt. Pinkkejä kaupunkipyörä Sykkeleitä oli kaikkialla, muutenkin pyöriä ja pyöräilijöitä oli paljon. (Hyvä niin!) Myöhemmin kävimme vielä kiertelemässä Ainolassa kaupunkipuisto Hupisaaressa. Se oli miellyttävää seutua se! Vielä illemmalla kävimme syömässä meksikolaista ruokaa Coyocanissa.

Seuraavana päivänä junamme kohti Tamperetta lähti vasta puoli kolmen tietämillä. Luovutimme huoneemme suhteellisen ajoissa ja lähdimme käymään vielä kahdessa museossa: Oulun taidemuseossa ja Pohjois – Pohjanmaan museossa. Edellä mainitusta Pohjois – Pohjanmaan museosta ostin 100 ml hautatervaa (saippua hommiin tietenkin)! Kävimme myös pikaisesti katsastamassa Kulttuurikeskus Valven, jossa oli ilmaisnäyttelyjä. Matkalla rautatieasemalle haimme hieman evästä ja katsastimme toki ”paska kaupunni” – teksti vakioseinästä…

Pientä yhteenvetoa matkasta:

– kävimme 8 museokortti – kohteessa

– kävelimme n. 10 – 20 km/päivä

– junalla pääsee ja on mukavaa + helppoa!

Muuta syyskuussa ollutta? No onhan sitä!

Sienessä

Myös sienessä tuli käytyä kaverin ja hänen äitinsä kanssa. Ja oli meillä mukana myös kaverin kissa! Saaliiksi saimme tatteja, kehnäsieniä, kantarelleja ja rouskuja. Niin ja olenhan käynyt myös toisen kaverini kanssa sienessä! Keräsimme pari hyvinkin täyttä korillista sieniä mukaan.

Omenia, omenia!

Omenilta en ole välttynyt tänä(kään) syksynä, kiitos hakupaikalle niistä. Omenia olen syömisen lisäksi kuivaillut ja tehnyt soseeksi. Niin jääkaappiin, kuin pakkaseen (sosetta siis).

Sukututkimus – harrastuksen jatkoa

Näin syyskuussa minulla alkoi myös ”Sukututkimuksen lähdeaineistot ja vanhat käsialat” – kurssi.

Melkein keikalle ja vohveleita!

Syykuun viimeisenä lauantaina olin Tampereen päivien kemuja juhlistamassa vohvelien paistamisen merkeissä Keskustorilla. Jono oli tasaisen pitkä. Sähköjen kanssa oli yhdessä vaiheessa pieniä teknisiä ongelmia, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja vohvelit saimme paistettua. Samana iltana piti mennä kaverin kanssa vielä keikalle – keikka peruuntui sairastapauksen vuoksi esiintyjien osalta. Kerta se oli ensimmäinen minun kohdalla, että keikka peruuntuu. Mutta eipä näille mitään voi tietenkään. Saas nähdä, tuleeko jotain korvaavaa keikkaa vai mitä tässä käy…